Algemene voorwaarden

Heeft u vragen over onze algemene voorwaarden?
Neem dan gerust contact met ons op.

Proklim ingeschreven bij de KvK onder nummer 76076652

Proklim

De Steiger 10a
9321 DG Peize

050 - 211 34 37
info@proklim.nl

 

1. Definities

1.1 In deze algemene voorwaarden wordt onder ‘de dikgedrukte woorden, in enkelvoud en meervoud, de bijbehorende definitie verstaan:

1.2 Proklim: de partij die deze algemene voorwaarden in een overeenkomst gebruikt.

Afnemer: de natuurlijke- of rechtspersoon, dan wel zijn rechtsopvolger, die handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf en in wiens opdracht en voor wiens rekening door Proklim zaken worden geleverd of diensten worden verricht.

Partijen: Proklim en Afnemer gezamenlijk.

Dienst: De producten en werkzaamheden die Proklim aanbiedt, ofwel de opdracht die zij aanneemt, zoals o.a. maar niet geheel uitputtend, het verkopen en leveren van ladders, trappen, steigers en constructies en het aanbieden en uitvoeren van keuringen en levering en montage van veiligheidssystemen.

Overeenkomst: het contract in al haar vormen, waar deze algemene voorwaarden integraal onderdeel van uitmaken.

Overmacht: Overmacht in de zin van 6:75 BW. Hieronder vallen tevens onvoorziene omstandigheden die niet aan Proklim toe te rekenen zijn of buiten haar invloed liggen zoals, maar niet geheel uitputtend: weersomstandigheden die uitvoering van de Overeenkomst bemoeilijken, plotse economische schommelingen of prijsstijgingen, storingen bij Proklim, in- uitvoer beperkingen, belemmeringen door oorlog of verandering van wet en regelgeving, het in gebreke zijn van haar leveranciers en/of de door haar ingeschakelde derden, in- of externe stakingen.

 

2. Toepasselijkheid

2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op aanbiedingen van Proklim en op haar Diensten en Overeenkomsten, eventuele (e-mail) nieuwsbrieven, website, aanbiedingen, offertes en facturen van Proklim en voorts door iedere andere handeling waaruit kan worden afgeleid dat een Overeenkomst is aangegaan.

2.2 Deze algemene voorwaarden zijn tevens van toepassing op handelingen van de door Proklim in het kader van de Overeenkomst ingeschakelde derden.

2.3 Van het in deze algemene voorwaarden bepaalde kan uitsluitend worden afgeweken indien en voor zover zulks uitdrukkelijk, schriftelijk is overeengekomen.

2.4 Indien ook Afnemer naar (zijn/haar) algemene voorwaarden verwijst, zijn de voorwaarden van Afnemer niet van toepassing. Deze worden uitdrukkelijk door Proklim van de hand gewezen.

2.5 Het Weens Koopverdrag is op alle Overeenkomsten van Proklim tussen uitgesloten.

 

3. Totstandkoming overeenkomst

3.1 Een overeenkomst met Proklim komt tot stand wanneer deze aan Afnemer wordt bevestigd of door feitelijke uitvoering door Proklim. Voor de leveringen van zaken waarvoor geen offerte c.q. orderbevestiging is verzonden, wordt de factuur tevens als een opdrachtbevestiging beschouwd. De factuur wordt alsdan geacht de Overeenkomst juist en volledig weer te geven.

 

4. Aanbiedingen, Overeenkomst en inschakeling derden

4.1 Alle aanbiedingen en offertes van Proklim zijn vrijblijvend. Wijzigingen in opdrachten verbinden Proklim alleen als deze schriftelijk zijn bevestigd door Proklim of feitelijk door Proklim zijn uitgevoerd.

4.2 Indien de aanbieding niet door Afnemer wordt aanvaard, behoudt Proklim zich het recht voor om alle kosten die zijn gemaakt om de aanbieding te doen, bij de Afnemer in rekening te brengen.

4.3 Alle aanbiedingen en offertes van Proklim zijn gebaseerd op de door Afnemer verstrekte gegevens.

4.4 Bij aanbiedingen van Proklim garandeert zij niet dat het aanbod zonder fouten en/of vergissing is. Druk- en zetfouten zijn dan ook uitdrukkelijk voorbehouden en kunnen een grond zijn om de Overeenkomst geen gestand te doen houden. Indien Proklim hiertoe besluit, zal zij dit onverwijld aan de Afnemer laten weten.

4.5 6. Indien een aanbieding van Proklim niet binnen één kalendermaand (of, voor zover daarvan sprake is, de in die aanbieding e.d. expliciet aangegeven – andersluidende – periode) door een schriftelijke opdracht is gevolgd of door Afnemer is bevestigd, is de aanbieding vervallen.

4.6 Indien de Afnemer specifieke technische eisen stelt aan de te leveren zaken, die afwijken van de normaal in Nederland geldende eisen, dienen deze eisen uitdrukkelijk voorafgaand van het aangaan van de Overeenkomst aan Proklim te worden medegedeeld.

4.7 Proklim is gerechtigd voor de uitvoering van de Overeenkomst derden in te schakelen.

 

5. Levering en levertijd

5.1 Zaken worden door Proklim als geleverd beschouwd en diensten als opgeleverd op het tijdstip dat Proklim dit aan de Afnemer mededeelt, dan wel wanneer de Afnemer het in gebruik heeft genomen.

5.2 Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, of meegenomen in de aanbieding, berekent Proklim voor alle zaken standaard een transportvergoeding, tenzij Afnemer bij het sluiten van de Overeenkomst laat weten de goederen op te halen uit de showroom in Peize.

5.3 Indien de levering in gedeelten geschiedt, heeft Proklim het recht iedere levering als een afzonderlijke transactie te beschouwen en deze zodoende te factureren.

5.4 Overeengekomen levertijden kunnen nimmer als fatale termijn worden beschouwd, doch worden door Proklim zoveel mogelijk in acht genomen. Bij niet-tijdige levering dient Proklim derhalve ten alle tijden schriftelijk in gebreke te worden gesteld.

5.5 In geen geval geeft het overschrijden van de overeengekomen levertijd recht op schadevergoeding.

 

6. Prijs

6.1 Prijzen zijn gebaseerd op de tijdens het aanbod geldende omstandigheden. Proklim behoudt zich het recht voor om deze prijzen te wijzigen.

6.2 Proklim hanteert prijzen in euro’s. Alle prijzen vermeld in de aanbiedingen zijn exclusief btw, heffingen, transportkosten en verzekeringskosten, tenzij dit schriftelijk anders is overeengekomen. Proklim behoudt zich het recht voor om eventuele wijzigingen in het btw-tarief door te berekenen aan Afnemer.

6.3 Lid 1 van dit artikel is niet van toepassing in geval het gaat om prijswijzigingen welke voortvloeien uit de wet, zoals een verhoging van de BTW.

 

7. Betaling

7.1 Proklim mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.

7.2 Betaling door Afnemer dient uiterlijk 14 dagen na factuurdatum te geschieden, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen.

7.3 Proklim is gerechtigd om, indien de Afnemer in gebreke is met de nakoming van zijn betalingsverplichtingen, de levering(en) van zaken en het verrichten van diensten op te schorten. Indien Proklim gebruikt maakt van haar opschortingsrecht, dient Afnemer de door de vertraging veroorzaakte kosten aan Proklim te vergoeden.

7.4 Het recht van de Afnemer om eventuele vorderingen op te schorten of te verrekenen wordt hierbij uitdrukkelijk uitgesloten.

7.5 Indien binnen de factuurtermijn geen betaling heeft plaatsgevonden is Afnemer van rechtswege in verzuim. Consument-Afnemer is dan aan Proklim de wettelijke rente verschuldigd. Is Afnemer een professionele partij, dan geldt dat bij verzuim Afnemer een rente verschuldigd is van 1,5% per maand (waarbij geldt dat een gedeelte van de maand als een hele maand wordt aangemerkt).

 

8. Klachtplicht, reclame

8.1 Klachten of betwistingen vanuit Afnemer met betrekking tot een factuur dienen, op straffe van verval, schriftelijk en binnen veertien (14) kalenderdagen na factuurdatum te geschieden.

8.2 Indien de Afnemer een klacht heeft ten aanzien van de uitvoering van de Overeenkomst, dient zij dit schriftelijk aan Proklim te melden binnen twaalf (12) kalendermaanden na het moment waarop Afnemer hiermee bekend werd of redelijkerwijze had kunnen zijn, op straffe van verval van haar vorderingsrecht richting Proklim en verval van de eventuele aansprakelijkheid van Proklim. Indien de professionele Afnemer een klacht heeft dient zij dit schriftelijk aan Proklim te melden binnen twee (2) kalendermaanden na het moment waarop Afnemer hiermee bekend werd of redelijkerwijze had kunnen zijn, op straffe van verval van haar vorderingsrecht richting Proklim en verval van de eventuele aansprakelijkheid van Proklim.

8.3 Iedere vordering jegens Proklim, behalve vorderingen die door Proklim zijn erkend, vervalt door het enkele verloop van twaalf (12) kalendermaanden na het ontstaan van de vordering.

8.4 De Afnemer staat in voor de juistheid en volledigheid van, en is verantwoordelijk voor de gegevens die hij Proklim verstrekt ten aanzien van de tussen partijen gesloten overeenkomst.

8.5 Kosten voor terugzending van producten bij klachten, zijn voor rekening van de Afnemer.

 

9. Aansprakelijkheid

9.1 Indien Afnemer uit meerdere (rechts)personen bestaat of de Overeenkomst namens een andere

(rechts)persoon is aangegaan door Afnemer, zijn zij allen hoofdelijk verbonden tot nakoming van alle verplichtingen uit de Overeenkomst.

9.2 Proklim is nimmer aansprakelijk voor welke schade dan ook, tenzij sprake is van schade als gevolg van bewuste roekeloosheid en/of opzet van Proklim.

9.3 De (cumulatieve) en totale aansprakelijkheid, gebaseerd op welke rechtsgrond of rechtsgronden dan ook, kan er niet toe leiden dat Proklim een geldbedrag aan Afnemer dan wel gelaedeerde zal dienen te betalen die hoger is dan de, tot het moment dat de aansprakelijkheid vastgesteld is, gefactureerde kosten van Proklim aan Afnemer uit hoofde van de Overeenkomst. Proklim is maximaal voor die gefactureerde kosten aansprakelijk.

9.4 Afnemer vrijwaart Proklim, haar medewerkers en de door Proklim ingeschakelde derden, voor aanspraken van derden ter zake van schade, welke wordt veroorzaakt door het gebruik van Proklim verkochte en/of geleverde zaken en diensten.

9.5 Indien een afgeleverde zaak niet of niet veilig functioneert binnen drie maanden na levering, is Proklim gerechtigd te harer keuze in of aan de zaak de benodigde wijzigingen te laten aanbrengen of deze te vervangen door een door Proklim te bepalen gelijkwaardig alternatief. Indien Afnemer deze wijzigingen niet toestaat, is Proklim geenszins aansprakelijk of gehouden tot betaling van enige schade.

9.6 Indien Proklim door Overmacht (tijdelijk) niet aan haar verplichtingen kan voldoen, of er sprake is van omstandigheden welke niet aan Proklim te wijten zijn, welke van dien aard zijn dat naleving van de Overeenkomst redelijkerwijze niet meer of niet meer in volle omvang van haar gevergd kan worden, dan kan Proklim de Overeenkomst buitengerechtelijk ontbinden of haar prestaties opschorten. Proklim is dan niet gehouden aan het vergoeden van enige schade aan Afnemer.

 

10. Ontbinding

10.1 Proklim heeft het recht door middel van een schriftelijke verklaring de uitvoering van de overeenkomst met onmiddellijke ingang op te schorten, dan wel de overeenkomst met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk te ontbinden, steeds met behoud van alle haar toekomende rechten op vergoeding van kosten en schade, indien:

a) Afnemer één of meer van zijn verplichtingen niet nakomt of als vaststaat dat nakoming zonder tekortkoming zijdens zijn kant onmogelijk zal zijn;

b) Afnemer zich schuldig maakt aan ernstig wangedrag of een onrechtmatige daad als gevolg van nalatigheid of opzet;

c) Door of namens Afnemer een verzoek tot faillissement wordt gedaan, Afnemer in staat van faillissement wordt verklaard of mogelijk zal worden verklaard, , (voorlopige) surséance van betaling wordt aangevraagd of een buitengerechtelijk akkoord wordt aangeboden;

d) Afnemer in de schuldsanering belandt dan wel een verzoek daartoe is gedaan bij de rechtbank, onder curatele of bewind wordt of waarschijnlijk zal worden gesteld;

e) Afnemer een besluit tot ontbinding van de onderneming heeft genomen, dan wel tot het aangaan van een juridische fusie of splitsing, dan wel tot het staken van haar bedrijfsactiviteiten, ten gevolge waarvan zij zal ophouden te bestaan;

f) Afnemer de overwegende zeggenschap over de activiteiten van de onderneming van Afnemer of haar aandeelhouder(s) wordt verkregen door één of meer anderen dan degene(n) bij wie de zeggenschap op het moment van ondertekening van deze Overeenkomst berustte, in de zin van het SER Besluit Fusiegedragsregels 2015;

g) Op het geheel of op een belangrijk deel van de goederen van Afnemer executoriaal beslag wordt gelegd of indien een daarop gelegd conservatoir beslag niet is vernietigd of opgeheven binnen 30 werkdagen na de dag van beslaglegging of Afnemer op enige andere wijze de beschikking over haar vermogen verliest.

10.2 Indien ontbinding conform de voorgaande bepalingen heeft plaatsgevonden, heeft Afnemer jegens Proklim geen recht op enige schadevergoeding ten gevolge van die beëindiging.

10.3 Afnemer dient Proklim onmiddellijk schriftelijk op de hoogte te stellen indien de gevallen uit lid 1 zich voordoen.

10.4 Indien Afnemer de Overeenkomst, alsmede het aanvaarde aanbod van Proklim, geheel of gedeeltelijk annuleert of ontbindt, is Afnemer verplicht alle kosten die Proklim reeds heeft gemaakt of zal moeten maken ten gevolge van de annulering en/of ontbinding, te vergoeden aan Proklim.

 

11. Eigendomsvoorbehoud en zekerheid

11.1 Bij levering wordt de Afnemer slechts onder opschortende voorwaarde eigenaar van het door Proklim geleverde: Proklim behoudt de eigendom van het geleverde zolang de Afnemer zijn betalingsverplichting nog niet heeft vervuld.

11.2 Afnemer verplicht zich, wanneer er beslag wordt gelegd op de nog niet betaalde zaken van Proklim, de bevoegde ambtenaar van het eigendomsvoorbehoud van Proklim op de hoogte stellen en conform art. 10.3 van deze voorwaarden Proklim hiervan onmiddellijk op de hoogte te stellen.

11.3 Tot het tijdstip van volledige voldoening is de Afnemer niet bevoegd de goederen aan derden te verpanden, te bezwaren met enig recht of te vervreemden. Indien derden enig recht op op de geleverde zaken willen vestigen, is de Afnemer verplicht om Proklim zo snel als mogelijk op de hoogte te stellen. De Afnemer is gehouden de goederen waarop een eigendomsvoorbehoud ten behoeve van Proklim rust identificeerbaar te houden en/of te maken en deze van elkaar en van de overige zich bij de Afnemer bevindende goederen af te zonderen.

11.4 Indien de Afnemer zijn verplichtingen niet nakomt of indien er gegronde vrees bestaat dat hij zulks niet zal doen, is zij gehouden om op het eerste verzoek van Proklim de door Proklim geleverde producten/goederen binnen 7 dagen aan Proklim terug te leveren. Tevens is Proklim dan gerechtigd de geleverde zaken bij de Afnemer of bij derden die de zaak voor de Afnemerhouden, weg te halen of weg te doen halen. De Afnemer is verplicht hiertoe alle medewerking te verlenen op straffe van een boete van € 200,00 voor iedere dag dat hij hiermee in gebreke blijft.

11.4 De Afnemer is verplicht het risico van brand en diefstal ten aanzien van de niet-betaalde zaken te verzekeren en op eerste verzoek van Proklim deze verzekering aan te tonen.

 

12. Retentierecht

12.1 Op alle zaken welke zich van of namens Afnemer onder Proklim bevinden, ongeacht de oorzaak, heeft Proklim het recht van bezit houding zolang Afnemer niet aan al zijn verplichtingen jegens hem heeft voldaan.

12.2 Proklim is gehouden deze zaken volgens goed koopmansgebruik te beheren zonder dat Afnemer enig recht op (schade)vergoeding kan doen gelden in geval van teniet gaan, gedeeltelijk verlies of schade buiten schuld van Proklim. Het risico der zaken blijft aldus bij Afnemer.

 

13. Toepasselijk recht

13.1 Partijen kiezen hierbij uitdrukkelijk voor toepassing van Nederlands recht op alle tussen hen bestaande rechtsverhoudingen. Alle aanbiedingen, overeenkomsten zomede de uitvoering daarvan worden aldus beheerst door Nederlands recht met uitsluiting van eventuele nationale rechtsregels, in geval de Afnemer buiten Nederland gevestigd is, welke een inperking maken op de vrije rechtskeuze van partijen (de zogenaamde rechtstreeks werkende bepalingen).

13.2 Alle geschillen welke tussen partijen bestaan en voortvloeien uit of verband houden met de Overeenkomst zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter van de rechtbank Noord-Nederland, locatie Groningen.

 

14. Keuringsdiensten

14.1 Proklim biedt Diensten aan voor keuring van diverse soorten klimmateriaal, waaronder maar niet beperkt tot ladders, trappen, rolsteigers, vouwsteigers, constructies, en valbeveiliging. De keuringsdiensten worden uitgevoerd conform de geldende wet- en regelgeving, alsmede industrienormen en veiligheidsvoorschriften. De keuringsdiensten omvatten inspectie, testen, en evaluatie van de staat en veiligheid van het klimmateriaal.

14.2 De scope van de Dienst wordt vastgesteld op basis van de overeengekomen afspraken tussen Proklim en de Afnemer zoals vastgelegd bij Overeenkomst en/of offerte.

14.3 Afnemer is verantwoordelijk voor het aanbieden van het klimmateriaal dat moet worden gekeurd op de afgesproken locatie en tijd. De Afnemer moet ervoor zorgen dat het te keuren materiaal toegankelijk is voor inspectie en voldoet aan de geldende veiligheidsnormen.

14.4 Indien Afnemer binnen 48 uur de opdracht tot de Dienst annuleert, is Afnemer het overeengekomen bedrag aan Proklim verschuldigd. Hetzelfde geldt indien Proklim op het afgesproken tijdstip verschijnt, maar Afnemer niet aanwezig is (no show) of niet voldoet aan 14.3, waardoor Proklim de Dienst niet (goed) kan uitvoeren.